Introductie


upc-introductieDigitale televisie, kabeltelevisie, breedbandinternet en telefonie dat waren de diensten die UPC in Nederland aanbood. De afkorting stond voor United Pan-European Communications. UPC was een dochterbedrijf van het Liberty Global plc. Met 1700000 huishoudens die in 2012 gebruik maakten van de dienst was het zeker een grote speler in de markt.

De internet diensten en telefonie werden ook onder verschillende namen op de markt gebracht. Zo was Chello en Priority een brand van dit bedrijf. De telefonie was tot 2009 via het netwerk van het bekende bedrijf T-mobile. De mobile telefonie werd gepositioneerd onder de naam UPC Mobile.

Door de jaren heen is het aantal klanten langzaam gegroeid. De omzet per abonnee is echter met wel 10 euro per maand gestegen.

Jaar Aansluitingen Percentage
abonnee
Percentage
digitale televisie
Percentage
internet
Percentage
telefoon
Omzet
per abonnee
per maand
2005 2.645.800 84,5 3,8 21,4 13,2 € 25,68
2006 2.677.400 82,1 22,8 25,7 17,7 € 27,89
2007 2.705.200 79,6 25,6 29,8 22,7 € 29,95
2008 2.740.000 74,6 31,7 33,4 28,0 € 32,76
2009 2.765.400 70,7 38,4 37,9 31,9 € 34,84